Åpenhetsloven
Nogva, bærekraft og redgjørelse om Åpenhetsloven
Nogva er en markedsledende norsk virksomhet innen fremdriftssystemer for båter, for er stort antall næringer, i tillegg til fritidsbåter, samt leveranse av aggregater. Vårt hovedkontor er i Haram, Ålesund kommune, og med datterselskap blant annet i Molde og Svolvær, med en omsetning på mer enn 400 mill., og nærmere 130 ansatte.
Nogva er en markedsledende norsk virksomhet innen fremdriftssystemer for båter, for er stort antall næringer, i tillegg til fritidsbåter, samt leveranse av aggregater. Vårt hovedkontor er i Haram, Ålesund kommune, og med datterselskap blant annet i Molde og Svolvær, med en omsetning på mer enn 400 mill., og nærmere 130 ansatte.
Dette innebærer at vi er i posisjon, og ønsker å bidra, til en bærekraftig og samfunns-ansvarlig virksomhet, både med hensyn til vår egen virksomhet, men også gjennom våre leverandører, partnere, produkter og kunders bruk av disse.
For oss i Nogva konsernet er bærekraft og menneskerettigheter en grunnleggende del av vårt DNA. Vi har over lengre tid arbeidet med bærekraft, forankret i prosess i styre, ledelse og organisasjon.
Dette arbeidet er strukturert ut fra ESG (Environment, Social, Governance) som en rød tråd gjennom prosessen. Vi har gjennom dette, og en vesentlighets betraktning, prioritert tiltak der vi kan ha størst positiv påvirkning.
Se våre prioriterte fokusområder lengre nede, hvor vi også knyttet til FN’ s bærekraftmål. Du kan også eventuelt be om vår bærekraftsrapport ved å henvende deg til sustainability@nogva.no
Vi er godt i gang med arbeidet med å knytte vår ESG rapportering og tiltak opp mot den anerkjente rapporteringsstandarden GRI (Global Reporting Initiative).
Våre prioriterte områder i år, er:
Åpenhetsloven er «Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold» som trådte i kraft 1. juli 2022.
Som implementering og oppfølging av Åpenhetsloven, har vi også etablert og gjennomført, blant annet nedenforstående prosesser, gjennomgått vår verdikjede, iverksatt retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
- Etablert retningslinjer for gjennomføring
aktsomhetsvurderinger (link)
- Gjennomført vurderinger av ansvarlighet og
prioritert områder/virksomheter ut fra størrelse, påvirkning og risiko
- Kommunisert våre etiske retningslinjer for
leverandører (link)
- Innarbeidet etiske retningslinjer i våre nyere kontrakter,
- Gjennomført spørreundersøkelser, Code Of Conduct
til prioriterte leverandører (link)
Vi er bevisst på at dette er et løpende arbeid og har også implementert kontinuerlig oppfølging i forbindelse med vårt arbeid med ISO. Vi er mangeårig innehaver av ISO sertifikater på 9001 / 14001
CEO