DI16
550-1150hk
> Vannkjølt eksosmanifold
> Enhetsinjektor
> Lavt turtall
> Høyt dreiemoment
> Varmevekseler eller rørkjøler
Scanias marinemotorer er designet for styrke og varighet. I basis av designet ligger en optimalisert sylinderblokk med utskiftbare vannkjølte sylinderforinger.
Individuelle sylindertopper med 4 ventiler per sylinder gir enklere service og tilkomst ved reparasjon. Motorene styres av Scania EMS kontrollsystem som overvåker motorens systemer og kontrollerer at riktig mengde drivstoff leveres gjennom motorens elektronisk styrte enhetsinjektorer. Scania EMS sørger for lavt forbruk og renest mulig eksos. Motorene er typegodkjent av de viktigste klasseselskapene og tilfredsstiller gjeldende miljøkrav.
Motorene kan leveres for flere typer kjøling, med påbygde varmevekslere, eksterne varmevekslere eller radiator. Eksos kan være tørr eller våt etter behov.
Kjølesystem: Varmeveksler | ||||||
Model |
Effekt |
Turtall |
Rating |
Miljøklasse |
Datablad |
Tegning |
DI16 070M |
550 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 070M |
625 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 070M |
700 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 070M |
750 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 072M |
800 hk |
2300 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 072M |
850 hk |
2300 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 072M |
900 hk |
2300 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 072M |
650 hk |
2100 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 072M |
700 hk |
2100 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 072M |
750 hk |
2100 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 072M |
800 hk |
2100 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 077M |
900 hk |
2300 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 077M |
1000 hk |
2300 o/min |
IMO Tier II |
Scania DI16 076M kommer med XPI (Extra High Pressure Injection) common rail fuel system.
Kjølesystem: Varmeveksler | ||||||
Model | Effekt | Turtall | Rating | Miljøklasse |
Datablad |
Tegning |
DI16 076M | 900 hk | 2300 o/min | IFN | IMO Tier II | ||
DI16 076M | 1000 hk | 2300 o/min | P.C.L | IMO Tier II | ||
DI16 076M | 1100 hk | 2300 o/min | P.C.L | IMO Tier II | ||
DI16 076M | 1150 hk | 2300 o/min | P.C.S | IMO Tier II |
Kjølesystem: Rørkjøling | ||||||
Model |
Effekt |
Turtall |
Rating |
Miljøklasse |
Datablad |
Tegning |
DI16 071M |
550 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 071M |
625 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 073M |
650 hk |
2100 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 073M |
700 hk |
2100 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 073M |
750 hk |
2100 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 073M |
800 hk |
2100 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 079M |
550 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 079M |
625 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 079M |
700 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II | |||
DI16 079M |
750 hk |
1800 o/min |
IMO Tier II |
Motorvolum | 16.4 Liter |
Antall sylindere | V8 |
Boring og slaglengde | 130 x 154 mm |
Kompresjonsforhold | 16,7:1 |
Innsprøytning | Enhetsinjektor |
Innsprøytning 076M | XPI, Common rail |
Luftinntak | Turboladet |